onsdag 1 maj 2019

Citronpaj...

...nu medan munk degen står och jäser tänkte jag dela med mig av ett annat recept. Jag lagade den här citronpajen i helgen då Edvins korgbollslag var på middag. Och om jag själv får säga tycker jag den blev jätte god och rätt snygg också. Älskar det lite syrliga från citronen som möter det söta från marängen, mmm-mums. 



Pajdeg

75g smör
1/2dl florsocker
2 1/2 vetemjöl
1 ägg

Blanda ihop alla ingredienserna. Tryck ut den i en pajform (gärna med löstagbara kanter) och låt vila i kylen minst 30min. (Sätt ugnen på 200)

Citronkräm

2 citroner, saften och skalet (rivet)
2dl socker
3 ägg
2 äggulor (spara vitan till marängen)
100g smör





Blanda citron, socker och ägg i en kastrull. Sjud på svag värme under ständig omrörning tills krämen har tjocknat. Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret. Låt svalna!

Maräng

2 äggvitor
2dl strösocker
1/2dl vatten



Vispa äggvitorna med en matsked socker till ett hårt skum. Koka resten av sockret med vattnet till 123 grader. Häll den varma sockerlagen i äggvitan i tunn stråle under kraftig vispning. Fortsätt att vispa på medelhastighet 5-10min tills marängen svalnat.

Grädda pajskalet i ugnen ca 10-12min. Låt svalna! Fyll pajskalet citronkrämen och spritsa på marängen. Sätt ugnen på 250. Gratinera pajen i ugnen tills maräng topparna har fått färg.
Servera med t.ex. hallon.



Njut!

Glad första maj på er alla!


2 kommentarer:

  1. Oj vad mumsigt det ser ut. Och verkar vara lätt att göra. Kanske den skulle passa till morsdag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar utmärkt till morsdag! ...dekorerad men penséer kanske!?

      Radera