fredag 24 maj 2019

Välkommen sommarlov!

"Välkommen gröna, granna, sköna, sanna sommar! 
Hej, låt oss duka och ställa till fest! 
Välkommen gröna, granna, sköna, sanna sommar! 
Säg, låt oss hurra, ty sommarn är bäst!"



...tänk att nu är sommarlovet här...så efterlängtat...idag efter halva dagen har jag sökt hem alla mina älsklingar, tripp, trapp, trull... glada, nöjda, lättade, vemodiga, förväntansfulla. Nu börjar en ny vardag med nya rutiner, härligt det också. Hoppas på långa sovmorgnar, poolhäng, mys och slöa dagar, men också något "vettigt" att göra. 

För lite fira mina duktiga älsklingar och önska sommarlovet välkommen ställde jag till med glasskalas när barnen kom hem. Vad passar bättre än glass när det är sommarlov?! Vill du att jag säger det igen,
SOMMARLOV!

Observera texten "All nice things are good for you"...älskar den!
Jag gjorde världens godaste och enklaste (?) glass själv... Hittade receptet hos finaste Julia Khouri . Bara tre (ev. fyra) ingredienser, vispgrädde, kondenserad mjölk, vanilj och eventuellt någon smak (jag valde vitchoklad idag).



Och för att det inte skulle bli för enkelt hittade jag på att göra mina egna strutar. Katastrof! Det var inte svårt men det behövs lite finslipning ännu om man säger så...



Recept på glasstrut (ca 10st)

2 ägg
1 dl socker 
2 dl mjöl
2 msk olja

Vispa ägg och socker till skum, tillsätt mjöl och olja.

Bred ut tunt, ca 12 cm stora rundlar (en rågad msk) på bakplåtspapper och grädda i 200 grader ca 5 min. Ta ut från ugnen och forma till en kon innan de svalnat. (Jag gräddade två åt gången.)



"Katastrofen" uppstod då jag gräddade första plåten för länge så de blev hårda och sprack, 2-5 plåten bättre och bättre men lite för kort tid (de var mjuka och gick att forma till fina koner), sedan tog smeten slut... Jag trodde att jag skulle vara "fix" och "torka" dem lite i ugnen vilket resulterade i att de öppnade sig eller föll ihop...men nästa gång..., skall nog ännu optimera tiden för att få snygga fina goda strutar, nu var de bara goda!
Har du gjort egna strutar?
Tips?



Vi njuter sommarlov, gör du det med!

1 kommentar:

  1. Så glad jag blev att läsa att du älskar slickepotten. Det var den vackraste glassen jag sett.

    SvaraRadera