onsdag 28 augusti 2019

Päronkaka...

...så saftig, mjuk och len som sammet...precis vad jag behövde! Kunde inte ana på förmiddagen då jag bakade hur bra det skulle sitta med lite päronkaka och vaniljsås på eftermiddagen.



Vill du höra om "väder och vind" så fortsätt läsa, orkar du inte så hoppa vidare till receptet lite längre ner!



Nu talar vi om igår, allt frid och fröjd...Edvin skickar ett meddelande från skolan att AC:n (luftkonditioneringen) gått sönder i skolan. Jag skickar en svettig "smile" tillbaka och hör inget mer av honom innan jag plockar upp honom. Då talar han om att AC:n varit sönder nästan hela dagen så de hade varit ca 30 grader inomhus så de skulle ha fått gå hem från skolan, men Edvin hade inte "orkat" ringa mig så han var en flitig elev, hihi. (läste först nyss min mail från igår om det här, skäms!) Vädret är fortfarande fint...(bilmätaren visar på 99F =varmt, ca 37C tror jag) när vi kör hem.

Tjugo minuter senare då jag skall gå och hämta Alina kommer det ett par regndroppar, går in och hämtar paraplyet "för säkerhets skull" och när jag kommer ut på nytt öser det (tänk ösregn i Finland x3?) och efter att ha gått 20m inser jag att det inte är någon idé med paraply eftersom jag redan är totalt blöt...får kämpa en stund för att få ihop paraplyet för det blåser vågrätt. Träffar en mamma (infödd) som säger "att hon inte varit med om något liknande". Nå väl framme vid skolan får jag stå och vänta på Alina i tjugo minuter för att få hem henne. De släppte bara en i taget som hade någon som hämtade dem...vid det här laget blixtrar det i samma takt som det bullrar. Nu förstår jag "det är det här som är severe weather ("svårt väder")" som de talades om då hon började skolan, inte för det...jag tycker det bara är varmt ösregn och dåliga kläder, men vi finländare tänker lite annorlunda!

Efter det här snabbt som sjutton till Tristans och Lucas skola, på vägen avtar regnet och har nästan slutat då jag fastnar i bilkön (eftersom jag är sen, brukar av den orsaken åka femton minuter tidigare), medan jag står där drar säkert samma regn som var vid Alinas skola över...för just som pojkarna kommer springande (de hade textat mig och undrade var jag var) häller det ner. Kan nu läsa det också i min mail att alla elever som "skall gå" håller det i gymnastiksalen och så  x minuter senare att de släpps... pojkarna hade tydligen "smitit" och kom säkert därför lite smått roade och genomblöta till bilen.



Slutet gott, allting gott och nu förstår ni säkert varför päronkakan smakade extra gott!









Päronkaka

3,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk malen ingefära
1 tsk stött kardemumma 
2 kryddmått salt
1 dl smält smör
2,5 dl mjölk
300 g päron i bitar (i smeten) och skivor (på kakan)
pekannötter

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt smör och mjölk och till sist päron bitarna. Häll i en form med löstagbar kant (c.24cm).
Dekorera med päronskivor och pekannötter.
Ställ i ugn (175C) i ca 50 min tills den känns torr inuti då du provar med en sticka.
Låt svalna lite och servera med vaniljsås.


Rårörd vaniljsås

2 dl vispgrädde
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor

Vispa grädden.
Tillsätt sockret och äggulorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar