fredag 9 augusti 2019

Sista sommarlovsveckan...

Tänk att sommaren har gått och vi är inne på sommarlovets sista vecka. På sätt och vis känns det som om det gått jätte fort, men samtidigt känner jag att det är länge sedan skolorna slutade, vi åkte till Finland, firade midsommar, jag var och paddlade med scouterna osv...



...jag
känner lite vemod inför att sommaren börjar gå mot sitt slut och att det snart är höst, även om hösten är min favorit årstid numera. Men med facit på hand från förra hösten, är hösten här inte så som jag vill att den skall vara...färggrann med krispiga morgnar och doften...inga bär och svampar att plocka och inga skogspromenader. Men tro inte att jag deppar för det, känner mig redo och faktiskt nästan längtar jag till att vardagen skall ta vid.

...min älsklingar
mår bara bra och innerst inne tror jag (vet inte) att de också "väntar" på att skolan skall börja och de får träffa sina vänner och får lite struktur på dagarna, även om de inte säger det. Visst är det skönt att bara vara men jag tycker de den senaste tiden har börjat gå varandra "på nerverna" och grälar för allt och ingenting.
Vi har plockat upp pojkarnas läsordningar och införskaffat skolmaterial den här veckan så nu börjar det vara klara inför skolstarten nästa veckas onsdag. Alina skall träffa sin nya lärare på måndag. 



...veckans bästa
är nog att det känns helt okej att vara tillbaka...hade trott och förberett mig på att det skulle vara mycket, mycket svårare att säga hejdå åt hem och vänner efter en "lång" sommar där, men nu känns det som att vi snart är tillbaka igen för att fira jul. 

...vill ha
har just suttit och googlat hammam handdukar...tycker de är så fina och skulle vara bra att ha på stranden och vid poolen (vanliga froté handdukar hinner inte torka på en natt här)



...saknar just nu
"egentid" har så mycket jag skulle vilja göra...men snart, alldeles snart...



...veckans "naturbild"
har inte orkat ta mig utanför gården i den här hettan så ni får nöja er med en bild på fikonträdet. Tänk att få ha ett "eget" fikonträd bakom garaget.

...veckans godaste maträtt
vi har inte ätit något speciellt den här veckan...men för att nu ge ett tips så säger jag "kör en näve persilja, fem vitlöksklyftor, skalet av en citron, en skvätt citronsaft, en matsked torkad oregano, en halv dl olivolja, salt och peppar i mixern" och marinera broilerfiléerna i en till fyra timmar innan du grillar dem. 

...planer för veckoslutet
vi tänkte njuta strandliv ännu innan skolan börjar så en hotellnatt i Corpus Kristi är bokad. Vi hoppas på bättre väder den här gången...i oktober när vi var där var det sådan dimma och regn att man knappt kunde se något.


Visste du att bananen är ett bär?!

Trevligt veckoslut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar