lördag 2 maj 2020

Sorbet cardigan och nya byxor

Det blev en sorbet cardigan och nya byxor åt damen också...





Byxorna började jag sy redan i höstas men så blev de bara liggandes...fråga inte varför!? Men plötsligt fick jag iver och sydde dem klara... Tyget köpte jag förra sommaren från Eurokangas, "i brist på snyggare", men medan det hängde här på dörren efter att jag tvättat det (brukar alltid tvätta alla viskos och linnetyg innan jag klipper till dem för de tenderar att krympa) förälskade jag mig i det och nu harmar det att jag inte har mera av det, skulle själv också vilja ha något av det. Mönstret ja...det tog jag från Mekkotehdas koulutyttöjen tyyliin bokens Hupi (byxhalare) men lämnade bort övredelen.





Sorbet koftan, även den steekad (så fiffigt sätt att sticka koftor på, klippte just upp den tredje koftan...ni får se den bara jag fått knapparna i sydda)...blev inte alls som jag tänkte från början färgmässigt. Från början hade jag tänkt ljung, gult, jeans och grönt med vita muddar. En färgglad karamell av "rest-garn". Skaffade bara till grönt och jeans, men ups, jag fick grönt och lavendel. När jag sedan började sticka visade det sig att det gula (som var av annat märke) var så mycket lurvigare än de andra (Brushed Alpaca Silk) så måste skippa det och beställa ännu ett garn och då tyckte Janne att vilken färg som helst men inte gult så det blev jeans... Så så gick det med min "rest-tröja"! Ingen färggrann karamell och bara ett garn "från skåpet"...men jag är nöjd och fröken är nöjd! Kanske nästa blir i mera färg...för det var nog inte sista sorbet koftan...det är jag rätt så säker på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar