lördag 16 maj 2020

Sista fredagen för den här terminen...



Regnet det öser ner och åskan bullrar ibland närmare, ibland lite längre bort...men jag kan bara tycka att det är skönt att det äntligen kom, så äckligt varmt det varit det senaste dagarna.



Idag var det "butiks dag" (solen sken och termometern stod på 32 ("feels like 38") då ännu)...bilen fylldes, kylskåpet fylldes (och så magen...som jag längtat efter sushi de senaste veckorna). Annars har jag inte gjort många knop idag. Så är det när man har lite att göra så blir även butiksresan (en gång i veckan) som "dagens program".



...jag
svarar så man brukar här (How are you?!) I´m good! så behöver jag inte känna efter eller förklara något mera.
Vet inte riktigt själv hur jag mår...
Fysiskt bra! -bortsett från någon underlig hjärtklappning/rytmstörning jag hade här om natten - men jag diagnostiserade den själv som ofarlig...kanske p.g.a stress (känner mig inte stressad, men kanske det finns någon oro som ligger på lur?)? för mycket kaffe? lite mera träning än vad min kropp är van vid?.
Psykiskt?! lite mera varierande, men överlag bra. Längtar hem, men vill inte flytta ännu...



...min älsklingar
börjar snart ha skolan klappad och klar...officiellt har de sista skoldagen på torsdagen men det  verkar som om de egentligen inte har några uppgifter mera nästa vecka... Lite vemodigt tycker de att det är, de har varit och sökt hem alla sina saker från skolan och "tagit farväl". Synd att det här skolåret skall sluta så här.



...veckans bästa
helt klart Mors dagen! Blev så uppvaktad och bortskämd...presenter, frukost, lunch, middag...tårtor! Stort TACK till mina älsklingar! Vad skulle jag vara utan er?!


...veckans sämsta
att börja fundera på att "öppna upp" karantän, vår egen trygga lilla bubbla. När vet man att man är redo? Det var lättare att stänga om sig än att nu våga börja öppna upp... Hur kan man vara säker? Tänk om man nu skulle bli smittad efter att man i veckor hållit sig frisk...då skulle ju alla dessa veckor hemma varit onödiga.
Butiker, restauranger, gym o.s.v. börjar öppna här med vissa restriktioner. Jannes arbetsplats skulle enligt planen öppnas i måndag, men idag fick han meddelande att de ännu förväntas arbeta hemifrån fram till juni. Förfrågan från baseballen kom här i veckan - vill/skall pojkarna spela i sommar (även där med "säkerhetsåtgärder"), vad skall man svara?! När skall de få börja träffa kompisar?



...vill ha
Allt och ingenting! Vid årsskiftet planerade jag att jag skulle shoppa lite mer än vanligt den här våren/sommaren (innan vi flyttar hem). Vissa saker är ju bara billigare här (andra dyrare)...men tji fick...nu vill man ju inte gå i affärer och det är ju inte samma sak att shoppa på nätet åtminstone inte för en som mig, som vill känna på allt, titta, prova och fundera... Så få se om vi kommer hem med "tomma" kappsäckar eller om vi vågar oss på någon shoppingtur ännu innan sommaren är slut.

...saknar just nu
våran inplanerade/bokade resa till Kalifornien som inte blir av nu p.g.a. rådande läge här och inte minst där. Skulle ha åkt om drygt en vecka...



...veckans "naturbild"
min älskade trollskog...älskar den här biten (av våran "en timmes promenad") då man just kommer in under träden. Känns magiskt på något vis!



...veckans godaste maträtt
raviolin Tristan gjorde till lunch. Inget går upp mot hemgjord pasta, dessutom fylld med ricotta och champinjoner och serverad med salvia smör...det bara vattnas i munnen när jag tänker på den.



...planer för veckoslutet
Jag fick som morsdagspresent en dag på stranden (i söndags)...men jag sparade den till det här veckoslutet, men nu har de dessvärre utlovats regn hela veckoslutet så få se.



Nu skall jag gå och hugga i bananpajen och se vad den smakar, har aldrig provat tidigare! Räddade ett par bruna bananer... Har du smakat/gjort bananpaj?

Trevligt veckoslut!
(nu två timmar senare har vi åskan över oss, gillar ej...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar