tisdag 28 april 2020

Måndagshälsning

...och vips så var det måndag! Vi får väl ta en måndagshälsning då istället för fredags, så kan det gå när man inte hinner med. Hoppas ni fått njuta av ett fint veckoslut så ni orkar med de sista dagarna den här månaden?! Det är en "kort vecka" för er där på andra sidan Atlanten...


...jag
njuuuter av varje dag jag får hemma. Är fylld av idéer och sitter och drömmer mig bort, är i tanken redan på följande "projekt" innan jag fått ett färdigt (men sådan har jag alltid varit tror jag). Mest av allt saknar jag just nu att ha vårt finska hem här "bredvid", har så mycket jag skulle vilja fixa där innan vi flyttar hem, för sedan vet jag inte vad som hinns med. Sörjer redan nu att behöva lämna livet som "hemmamamma"! Vill stanna kvar här för här har jag möjlighet att vara hemma - vara mig själv och njuta av varje dag. Samtidigt som jag längtar till Finland för det är där jag har mitt HEM...men längtar inte tillbaka till den "stressiga" vardagen där, ekorrhjulet...


...min älsklingar
jag tror att de njöt lika mycket som jag av gårdagens picknick lunch. De har inte klagat en enda gång på att behöva vara hemma men ingen sa heller något emot eller visade några sura miner igår då jag föreslog lunch i parken (vilket normalt brukar vara fallet..."måst vi"). Första gången på sex veckor hela familjen lämnade huset samtidigt.


...veckans bästa
att vardagen rullar på. Det här "nya livet" börjar kännas som vardag, har svårt att föreställa mig något annat nu just. Barnen fick veta att skolan håller stängt resten av terminen. Visst är det tråkigt att de inte hinner/får träffa sina kompisar mera innan vi flyttar hem tillbaka, samtidigt som jag tycker det känns tryggt att de inte behöver vistas i så stora folkmassor ännu.

...veckans sämsta
blir skrämd av tanken då de börjar talas om här skall börja öppnas upp småningom. Tanken att Janne skall fara på jobb och träffa folk låter lite skrämmande, tur är vi inte där riktigt ännu. 


...vill ha
"en spark i baken" så jag skulle få några tyg klippta och några plagg sydda...jag längtar efter att sätta mig vid symaskinen, men vägen dit känns så lång. Att plocka fram och undan maskinerna (Janne har sitt kontor nu i mitt syrum), men  största orsaken är nog att mina maskiner sett sina bästa dagar och jag sitter och håller för gråten varje gång jag försöker göra något på dem för de syr hur de vill om de vill. (Tror de börjar bli dags för pension för dem.)  Förra veckan fick jag trots allt två par byxor till Alina och ett par shorts till mig klara som jag började på i höstas. Det känns bra och längtan efter att sy väcktes igen!

...saknar just nu
ett par tunnare skor (typ sandaler) för mina dagliga promenader.

...veckans "naturbild"
jag hade fotograferat de urgulliga ankungarna här om dagen men nu när jag ser på mina bilder ser jag hur otydlig bilden blev...så istället får ni en bild på något nästan ännu ovanligare "älskling" på promenad med mig.

...veckans godaste maträtt
längtar efter risotto - riktigt enkel krämig och god! Det är en tid sedan sist eftersom det inte funnits risottoris i butiken, men nu har jag en påse. På tal om det, om ni funderat, så har vi inga restriktioner just mera på hur mycket man får handla av olika saker. Det är så skönt nu när man igen kan sköta handlandet en gång per vecka som jag varit van vid.


Önskar dig en fin vecka och hoppas vi möts snart igen!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera