fredag 10 april 2020

Så var det klippt!

Har du testat på att sticka en kofta på rundsticka och sedan klippa upp den eller steeka som jag också lärt mig att det heter?! Nu har jag också gjort det! Lite pirrigt var det att sätta saxen på flera timmars "arbete"...men så bra det blev! Jag gillar inte att sticka avigt för jag stickar de aviga varven lösare än de räta och då blir resultatet lite ojämnt...men så här slapp jag det!


Hur gjorde jag då? Jo, jag stickade tröjan på rundsticka (upp ifrån och ner), satte till sex maskor mitt fram (tre i början av varvet och tre i slutet = bytte varv och färg mitt fram).



När tröjan var klar virkade jag fastmaskor över en och en halv stickad maska på var sida om mitten.


Sedan var det bara att ta fram saxen, hålla andan och klippa upp mellan de virkade raderna.


När jag hade klippt upp plockade jag upp maskorna till knapplisten mellan tredje och fjärde maskan (hoppade över var fjärde "varv/maska") och stickade knapplisten (en rät en avig).


Det var inte bara min första kofta jag klippte upp, det var också min första sorbet tröja jag stickat. Roligt det här att först välja färger och sedan kombinera dem. Man kan få så många olika kombinationer av bara några få färger och slutresultatet kan se helt olika ut beroende på i vilken ordning man valt att sticka färgerna. Jag har valt lite murriga färger (sådana jag gillar bäst), så det ser mer  ut som en höst tröja...men första gången hade jag på den nu på "spring break"...men kanske den får vila i skåpet till hösten.


För den skarpsynte ser också att jag sydde nya linne byxor till "resan". Favorit i repris, vet inte mer hur mångte paret byxor i samma mönster...


Vill också passa på att göra "reklam" för mitt nya Instagram konto @__withjoy , där har jag som tanke att samla mina handarbetsprojekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar