fredag 17 april 2020

Födelsedag...

Har nu ett par dagar försökt "smaka på" hur det känns att vara 44, men ärligt talat känner jag inte någon större skillnad. Förutom att jag upptäckte mitt första gråa hårstrå för drygt en vecka sedan, men inte ens det skrämde mig (ännu). Man är väl så gammal man känner sig, eller hur brukar man säga!? och J skrev i WA "inte är du gammal, moster!"...så jag får väl tro på det då.



Jag är ännu så glad och upprymd av alla gratulationer och fina ord jag fick på min födelsedag...telefonsamtal, WA meddelanden, IG hälsningar och mail... TACK! alla fina vänner där ute, så långt borta men ändå så nära.



Skulle så gärna bjuda er alla på tårta och bubbel!



På tal om tårta så tänkte jag dela med mig av "receptet" på min tårta, som fick så mycket uppskattning på Instagram (tror jag aldrig har fått så många fina kommentarer förut, jag rodnar...). Egentligen är det en av de lättare tårtorna jag gjort, en helt vanlig "prinsesstårta".



Gör ett vanligt tårtbotten (använd det recept du brukar) och skär i tre delar (fukta med sockerlag), på första bottnen lägger man hallonsylt och lite vispad grädde (vispa 3dl men använd bara "en klick"), på andra botten lägger man gräddkräm (2dl vaniljkräm blandat i resten av den vispade grädden) format som en kupol (spara lite att bre utanpå kakan), lägg översta locket på och bre ett tunt lager gräddkräm på hela tårtan. Klä den sedan i marsipan!

Jag har länge tänkt att man borde prova på att göra egen marsipan så passade på nu och det var ju hur lätt som helst. Varför har jag inte gjort det tidigare!? Har du gjort marsipan?



Så här gjorde jag min marsipan (finns nog säkert andra bra recept); jag kokade upp 1dl vatten och 1msk smör, tillsatt en 1dl vetemjöl och "kokade" tills massan släppte bottnen...lät svalna och sedan siktade jag i 200g mandelmjöl och 500g pudersocker, men den blev lite för torr och smulig så jag tog en äggvita och knådade marsipanen till jag fick en fin slät klump. Lät den sedan stå över natten i kylen.


Ha en fortsatt fin dag!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera