måndag 8 juni 2020

Sommarlovsdrömmar...


Julia skrev om sina sommarlovsdrömmar för någon dag sedan. Jag blev inspirerad och tänkte att jag också skulle drömma lite.


Idag känns som första riktiga sommarlovsmorgonen...jag kravlar mig ur sängen (har redan varit vaken sedan 3.40) sätter på kaffet...Janne har åkt på jobb (jo, han är första dagen på "officen" idag sedan många, många veckor)...tar fram stickningen och öppnar dörren och möts av riktig varm och fuktig sommarvärme. Sakta men säkert börjar alla barnen stiga upp...vi tar det lugnt äter morgonmål och dricker kaffe fram tills lunch... Älskar dessa långsamma morgnar...



I mina sommarlovsdrömmar har vi kommit hem till Finland. Tror det känns som sommar på riktigt först sedan då jag kan gå barfota i gräset, sitta på trappan och dricka mitt kaffe...titta ut över åkrarna.


Jag hoppas vi hinner hem så jag kan få njuta ens lite av pionerna (tulpaner, syréner och förgätmigej blev det inte i år...)


Jag vill känna doften av en daggvåt morgon...

Hänga tvätt...ute...finns det någon ljuvare doft än den av lakan som torkat ute i vinden.


Jag lovar...jag skall ta mig tid en hel dag att sitta och drömma och planera trädgården. För den här sommaren har jag inte så mycket att sköta om så då kan jag lika bra planera inför framtiden...väl planerat är till hälften gjort brukar min far alltid säga.


Plocka blommor...massor av blommor. Här har jag inte sett någon som gjort det och därför inte heller vågat. Buketter av ängsblommor är nästan finare än alla andra blommor som finns.


Ett dopp i havet så ofta som möjligt och eventuellt en natt i skogen.


Vara vaken halva natten och se ljuset (här är det mörk redan klockan nio).



Tänk att få plocka solvarma blåbär och de allra första kantarellerna...som jag "samlaren" har längtat efter att fylla skafferierna...


Kanske sy en linneklänning eller två...


Och så hoppas jag vi skall få duka till fest, en stor fest för mina konfirmander. Jag hoppas innerligt att inget sätter käppar i hjulen för att samlas till fest.



GLAD SOMMAR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar