måndag 18 maj 2015

9 års gåva...



Här om dagen fyllde min systerdotter 9 år. Grattis! Den här årstiden får mig alltid att tänka på sommarkläder då jag funderar på gåva, så även i år. Men i år var jag så lat att jag inte orkade åka iväg någonstans för att inhandla present (för konstigt nog vet man ju inte i förväg när någon har födelsedag, det kommer alltid så plötsligt...) istället gick jag upp och grävde i tygskåpet. Det blå-vit rutiga linnetyget som fanns kvar av Alinas vårfestklänning fastnade i min hand. Jag tyckte det skulle passa till födelsedagsbarnets blond hår och så klippte jag till en tunika i samma stil som en klänning jag sydde ifjol.





  Modellen är ytterst enkel att klippa till och att sy, framstycket och bakstycket är lika...man klipper bara ut lite för "armhålet", syr sidsömmarna och kantar "armhålet" med snedlist, syr en "tunnel" i övre kanterna och trär i ett sidenband/snöre/spets eller vad man nu vill ha som axelband och till sist är det bara att fålla klänningen/tunikan i önskad längd.



Kram till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar