onsdag 18 mars 2015

Tant Johanna


 
Här om dagen tog jag del av en intressant  diskussion angående huruvida vi är tanter eller inte? Blev ännu och fundera på det efteråt ...jag känner mig nog mera som tant än flicka, jag tycker inte tant har något med ålder att göra. Låter tant positivt eller negativt i dina öron? Positivt, om ni frågar mig!

Ju, mer jag funderar på vad en tant är enligt mig märker jag att kanske jag blandar ihop tanten med en "mommo". Jag har inte gjort några "vetenskapliga" undersökningar, men jag förknippar själv tanten eller är det "mommon" med;

-lite "gammaldags", samma frisyr, kläder, glasögon som de senaste tio åren...men ändå riktigt städig.
Samma frisyr (om man kan kalla det frisyr) passar in på mig och älsklingskläder har jag svårt att göra mig av...men städig kan jag inte påstå, mig kan man möta i värsta trasorna om man kommer opassligt

-tanten kanske är lite mera...hur skall beskriva...sträng, bister än "mommon" för hon rund och god och glad.
Jag hoppas folk ser mig som rund, god och glad

-kommer att tänka på kafferep med blommiga porslinskoppar, torrkaka och småbröd. Glada tanter som sitter och skvallrar...
Kafferep - jag älskar bjudningar...små partyn lite nu och då .

-jag tänker på doften av nybakade bullar...när man än kommer på överrasknings besök finns det åtminstone hembakta bullar i skåpet
Det skulle jag gärna ha, men är själv för snål...bättre för "linjerna" om det inte finns.

-virkade dukar...pelargoner
Jag har alltid älskat pelargoner. Minns ännu som igår då en kollega för sjutton år sedan sa att det är bara gamla människor som har pelargoner...täcktes inte då säga att jag har pelargoner på balkongen...men varje år jag planterar pelargoner tänker jag på L.

-odla, sylta, safta, och frysa in...plocka bär och svampar
Det gör jag i den mån jag hinner...skulle gärna ha "grönare fingrar" och mycket mera tid.

-långkok och säsongens råvaror...inga invecklade rätter, absolut inte "färdig mat"
Hmm...det borde jag bli bättre på, men i och för sig är det jag som står för "husmanskosten" i vårt hus medan Janne gör det där "lilla extra". Jag känner mig alltid så duktig/som en bra mamma då pannkakan, plättarna, vispgröten, nybakade semlor eller bullar står på bordet då barnen kommer hem...

-alltid en stickning/virkning eller korstygn på gång
Jag till hundratio procent

-"återvinnare", inget slit och släng allt går att använda på nytt till något annat
Ja, jag samlar på mig...man kan ju behöva...Kläder kan bli mattrasor, eller varför inte sy om dem. Tomma burkar om man vill stöpa ljus, skokartonger om man vill pryda till förvaringslådor osv, osv... Tyvärr samlar jag bara...resten blir ogjort.

-handväska
Handväskor står mig varmt om hjärta...har en massa modeller i huvudet och en del t.o.m på papper som jag skulle vilja sy...men när tiden bara inte räcket till...

Som ni ser finns det ganska mycket "tant" i mig. Jag skäms inte för att vara tant, däremot tror jag att det är ganska trendigt att vara tant.

Vad har jag glömt på min "tantlista"? Fyll gärna på den.

...måste ännu tillägga....tycker det var ett så bra svar jag fick av Lucas (10år) då jag frågade av honom vad han tänker på då han hör ordet tant!? -"Det beror på hurdan tant du menar, en sådan där gammal eller...."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar