onsdag 11 mars 2015

Solenergi


Är dag som denna måste man vara ute, eller hur?! Det kliar så i fingrarna, skulle så ha lust att snygga till i blombänken nu när solen skiner...men vågar man? Jag tänker om det ännu blir kallt vad tycker de små nya skotten då om de är helt bara!? Komposten fick jag ändå tömd! Och så blev det mellanmål på lekstugstrappan och så försökte jag läsa om hur man beskär äppelträden. Men jag förstår inte, våra äppelträd växer inte alls som i boken. Det ser så lätt ut på bilden men när jag sedan skulle göra det i praktiken blev jag feg och tyckte så synd att klippa i de få kvistar de har, så de blev bara några små kviststumpar i skottkärran.  Jag vet i heller vad trädgårdsmästaren säger om tidpunkten?! Jag har tusen och en saker inne som väntar på mig...men en dag som denna bryr jag mig inte om det! Idag njuter jag!

4 kommentarer:

  1. Jag brukar beskära under den s.k. JAS-perisoden (juni, augusti, september). Har läst att det är lättare att undvika vattenskott då. Tycker man då också ganska lätt ser den nya kvisten som växte till under sommaren. Klipper bort 1/3 del av det, strax ovanför nästa års kvistskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för att jag ju är något proffs, men träden har i alla fall inte tagit skada.

      Radera
  2. Okej, jag har trott att det är på vintern de skall klippas, tänkte redan jag var lite sent ute...Tack för tipset. Nu är det faktiskt svårt att se vad som skall bort. Påminn mig sedan i slutet av sommaren ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr var det visst vanligare att man beskar på vårvintern - kanske för att jordbrukarna hade mera tid för sådant då (?) - men nya skolor talar om JAS-perioden.

      Radera