fredag 27 mars 2020

Denna fredag...

Här sitter jag med min kaffekopp och försöker skriva ihop en matlista och butikslista men det är inte så enkelt när man inte vet vad som finns där på hyllorna idag...så kanske jag istället skriver några rader till er och så ser vi vad som hoppar i butiksvagnen när jag äntligen är där.



...jag
njuter fortfarande! Är glad att jag kunnat hålla en någorlunda strukturerad vardag och dessutom fått en hel del skolarbete gjort även om alla är hemma. Lovade mig själv att när barnen gör skolarbete ska jag också göra det och jag tror jag har haft det längsta skoldagarna hittills för det är så roligt.



...min älsklingar
pigga och glada! Första skolveckan hemma har gått rätt bra...barnen har stigit upp i tid och gjort undan det mesta innan lunch...få se hur länge "ivern" sitter i!? Alinas art class har fortsatt men nu på nätet. Förra gången målade de med färg/blyertspenna idag blir det vattenfärg.



...veckans bästa
att vi alla fått vara friska en vecka till! Att kvällarna börjar bli så varma att man kan äta ute igen. Att poolen är så varm att vi kunnat simma alla dagar. ...småsaker men de förgyller vardagen när man bara är hemma.



...vill ha
Ingenting! Vi talade faktiskt om det här om dagen att man nog är så passa "avtrubbad" nu att man inte känner att man behöver något nu (även om man nu skulle ha tid att sitta och klicka hem allt möjligt). 

Men det jag däremot märker är att jag saknar min trädgård desto mera (kan också ha med årstiden att göra)...tänker på allt man borde odla för att klara sig...men så är jag ju en drömmare...och en av mina drömmar har länge varit att någon gång kunna bli "självförsörjande" en del av året. Janne talar igen om att när vi flyttar hem skall han bygga upp ett förråd så att man klarar sig i "kristider".

...saknar just nu
mitt garn jag har beställt! Ska delta på Instagram i @lindaslantliga knitting along utmaning (som redan har börjat), men mitt garn har inte kommit...blir att sätta fart på stickorna sedan för att hinna ikapp.



...veckans "naturbild"
Nästan varje dag har vi gått en promenad men har inte kommit för mig att knäppa så många bilder. Här är en från måndagen.


...veckans godaste maträtt
 Borde kanske byta rubrik till veckans mattips!?
Tänkte tipsa om "man tager vad man haver" (så har det lite blivit hos oss den senaste veckan), igår körde vi med det konceptet både till lunch och middag.

Till lunch blev det bananplättar eftersom jag hade ett knippe bruna bananer ingen ville ha längre. Så här gjorde jag (6dl havregryn mixat till mjöl, 3tsk bakpulver, 1tsk kardemumma, 1tsk kanel, 1tsk salt, 5 mosade bananer, 5 ägg, 5msk olja, 3msk honung och 2dl grynost...blanda och låt stå ca 10min innan stekning. Jag serverade med grynost (vi hade ingen grädde hemma), bär och lönnsirap.

Till middag bjöd Tristan oss på pytt i panna med allt han hittade i kylskåpet...morot, potatis, lök, champinjoner, butternut pumpa, persilja, korv, bacon...allt skuret i små fina bitar och sedan stekte han dem.



...planer för veckoslutet
Inga...
Kanske det blir ett dop...min systerdotter skall döpas så vi hoppas få se dopet på "film"! och kanske vi "går i kyrkan" på söndag...för nu streamas alla gudstjänster i Sibbo kyrka så mina "konfirmander" kan gå sina kyrk gånger hemma nu.


Ha det gott och ta hand om varandra!


1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om er vardag som ser precis lika annorlunda ut som vår. Oh vad kul med ett virtuellt dop, inte alla dagar man deltar i sådant. Kramar härifrån<3

    SvaraRadera