fredag 27 december 2019

Julen 2019...




...en av de bästa! I år kan vi säga att vi firat jul i kvadrat. Känns som om vi fått två jular, två helt olika jular, men två väldigt fina jular...är så tacksam och glad. Vi hade en jul i USA och så en annan här i Finland.

Julen för mig börjar så långt tidigare än självaste julhelgen. Måste väl erkänna att egentligen är själva förberedande och planerande mycket viktigare för mig än självaste finalen/julafton. Känns nästan lite ledsamt men ändå skönt när julafton nalkas, då är det så definitivt - slut på det "roliga". Det som är ogjort är ogjort, men samtidigt skönt för annars kunde jag hålla på i det oändliga. Tror jag aldrig hunnit bli riktigt klar, aldrig hunnit göra allt jag tänkt, för jag kommer hela tiden på nya saker...så även i år...men i år är första året jag trots det känt mig ganska klar med julförberedelserna, inget blev och harma mig. Det blev jul fint båda här och där!

Jag ids inte ta upp det något extra här för jag tror alla som läser känner mig så väl vid det här laget att jag varje år har olika "tema" för hur jag pyntar, planerar och paketerar julen!




Den här julkalendern fick stå som inspiration för julen i Texas. Det är något i bilden - färgerna som tilltalade mig lite extra. Rosa, grågrönt, vinrött...alla färger jag gillar och tillsammans väldigt fina. Varje år verkar det som om det kommer upp någon "trend", i år var det helt klart...pappersstjärnor!  Jag kunde ju inte vara sämre så det blev en och annan pappersstjärna...man blir ju lite beroende när man ett tag börjat, hihi.




I Texas är det lite extra svårt för mig att få till julstämningen då solen skiner och det är shorts väder...men måste säga att det lyckades bättre i år än ifjol. Försöker med allt...tänder adventsljus, lyssnar på julmusik, bakar pepparkakor och dricker glögg...till hjälp med detta fick barnen/familjen en i år en julkalender där de kunde skrapa fram olika aktiviteter som är viktiga (åtminstone för mig) för att få jul i sinnet... så hela december försökte jag bygga upp JULEN! Den 20.12 skrapade de fram "julafton", vi firade en av de mest lugna, fina "julafton" jag varit med om...blir alldeles varm när jag tänker tillbaka.







På lördag tog vi sedan flyget hem till Finland för att fira vår andra jul...den riktiga julen, den med alla traditioner...den som man har mera förväntningar på. Vi fick ett par dagar på oss att göra jul även här...men utan våra föräldrars hjälp skulle det inte ha lyckats så bra...så vill rikta ett stort tack till dem! Jag hade också förberett mig rätt bra...så jag hade julgransdekorationerna med mig i en skolåda, presenterna packade och servetterna vikta...bara att plocka fram. Janne och Tristan stod för matlagningen så jag kunde bara ägna mig åt det jag älskar...dekorera, duka...baka! Som jag skrev tidigare hade vi en helt "annan jul" här än i USA...här är det returpapper och mandarinskivor som är huvudingredienserna i årets jul...JUL 2019!



Julafton, julafton är så mycket för mig det är det definitiva slutet på "julstressen", det är värme, det är glädje, det är gemenskap och kärlek... och allt detta har jag fått...är säkert tacksammaste på jorden.


Kram!



I år mötte den rosa julen den "gula"! Alina i sin julklappströja i samma mönster som min gula...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar