måndag 16 november 2015

Äppelrosor

 
...som vanligt ligger jag lite efter i trenden...alla andra har säkert redan provat på dessa äppelrosor...och nu har jag också! Enkelt, lätt men lite tidskrävande... Valde första bästa recept jag hittade då jag googlade och super gott blev det (åtminstone i min smak). Tyvärr kommer jag inte mera ihåg från vilken sida jag hittade receptet, men tur skrev jag upp det, här kommer det;

Pajskal;
250g mjöl
75g socker
5msk citronsaft
125g smör
1 ägg
 
Äppelrosor;
10 röda äpplen
Saft av en halv citron
500g äppeljuice
250g socker
 
Dela äpplena i halvor, dela halvorna i 3mm skivor lägg direkt i skål med vatten och citronsaft.

Koka upp socker och äppeljuice, låt några äppelskivor i sjuda.

Ta upp skivorna och lägg omlott på bakplåtspapper (8st/ros), rulla.

Fyllning;
75g socker
1 ägg
saft av en halv citron
125g mascarpone
2msk maizena
Allt blandas och hälls i pajskalet. Lägg rosorna i fyllningen och grädda pajen i 200 graders ugn tills den fått fin färg (c.30 min)

 
Med på bordet i onsdags (då jag hade ljusparty för mina vänner) fanns också denna morotskaka;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar