tisdag 12 november 2019

Ingen vanlig dag...



...för idag är det Alinas födelsedag!

...så mycket att berätta att jag inte vet var jag skall börja. Mina hjärna går på högvarv och tiden hinner inte till...här är kalas planering i full gång (liten älskling fyller 10 år idag och har kalas för sina vänner på söndag), jag längtar ända ut i fingertopparna att få börja julpynta, men hjärnan säger - kalaset först (julmusik spelar jag redan och första julklappen och glöggen är köpt, hihi). 

Nu (läs i torsdags) har mamma och pappa åkt och det känns tomt efter dem. Men vardagen rullar nästan på som vanligt igen...mat, tvätt, skjutsande hit och dit...



Idag är det dock lättare på "skjuts fronten" för baseballmatchen (och Alinas skolutfärd imorgon) är inställd p.g.a av kallt väder (termometern visar +4 nu och till natten har de lovat 0), hihi. Yllesockor och en stor kopp varmt kaffe är ganska "yes" just nu...men nästa vecka skall det igen vara +20... 







Har nu ett dilemma med tanke på temperaturen...vad skall jag göra med bananerna som börjar mogna? Alla mandariner jag inte plockat in ännu (plockade ett stort ämbar i söndags)? Och de "100"  (ingen aning hur många) citronerna som är gula? Är liksom inte riktigt "varm i kläderna" med den här sortens skörd...



Vi har firat far (enligt finska kalendern, här firas farsdagen i juni).Tänkte passa på och bjuda på receptet på årets farsdagskaka, en super enkel och god cheesecake;

Cheesecake

Botten;
Blanda
15 krossade digestivekex (jag tog 18 oreo den här gången)
125g smält smör (jag tog 75g)

Grädda 8-10min i 200 gradig ugn

Fyllning;
400g färskost
2 ägg
1dl socker
1 tsk vaniljsocker

Rör osten mjuk. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop ägg-sockerblandningen med osten. Häll fyllningen på "kexbottnet" och grädda i ugnen ca 15 min. Kakan skall fortfarande vara dallrig då man tar ut den. Låt svalna och ställ i kylen. Dekorera med färska bär strax innan servering.



Tänkte också bjuda på några bilder från Halloween firandet...ids inte mera göra något eget inlägg för Halloween då det inte blivit av tidigare...men hoppas jag kan ge er lite inspiration för kommande Halloween fester ;-)









Nu har tvättmaskinen tvättat färdigt (rena lakan...det bästa som finns), barnen skall just sökas och en kaka till födelsedagsbarnet skall ännu i ugnen...har inte märkt att klockan gått så fort. Dags att avrunda;

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar