tisdag 10 juli 2018

" Fiskaren..."


När man inte har annat att tänka på, så tar man tag i "små projekt" som att äntligen färdigställa tröjan som Lucas väntat på sen i höstas...den har varit färdig stickad sedan julen ungefär. Jag älskar att sticka men när det kommer till att sy ihop är jag urusel, finns det något tråkigare!? Nåja nu äntligen klar och den passar till på köpet, var redan rädd att han vuxit ur den, så som han vuxit min kille den senaste tiden.


Det andra projektet som jag fick klart är "gäddan"! Min pappa frågade mig så där försynt om jag tror jag skulle kunna måla den här; och så plockade han fram en "gädda" som han täljt av en trädgren ur gömma. Klart jag ville måla den! Men det var inte så lätt som jag trodde och jag är inte helt nöjd med resultatet, men så tänker jag på hur pappa brukar säga "det ser långt ut på bra håll" eller var det kanske tvärtom!? så känns det bättre.
Jag trodde jag visste hur en gädda ser ut...men icke...sökte på nätet och kom fram till att det finns lika många olika färger och mönsters gäddor som det finns gäddor och nu ännu en ;-)


Mönstret till tröjan hittar du här, garnet kommer från Karnaluks.

Gäddan är målad med äggoljetempera (1/2dl linolja, 1/2dl vatten, 1 ägg och färg pigment)


2 kommentarer:

  1. Fint tröja, Jo att sy ihop allt är inte världens roligaste grej. Gäddan är alldeles ljuvlig. Fint att du fick testa äggtemperan igen...

    SvaraRadera
  2. Tack! Äggoljetempera är så härlig att jobba med och så ekologisk och naturnära och håller i väder och vind...blir bara vackrare med åren.

    SvaraRadera