torsdag 19 juli 2018

Enklaste sommarklänningen...



Tänkte dela med mig av det enklaste klänningsmönstret så här i sommar värmen. Den här sydde jag för ett par år sedan...men har inte använt den så mycket. Jag tycker den är en aning för kort...men på väg till poolen helt ok. Mät på högt längd, ärmlängd, bröstvidd, höftvidd... Klipp...



Min ärmlängd och längd begränsades av att jag inte hittade någon större tygbit...men gillade tyget så mycket att jag inte kunde låta det bli i butiken (Eurokangas). Jag vek tyget på hälft och så en gång till på hälft (=fyrdubbelt) och så klippte jag till (vikingen =mitt fram och mitt bak). Klipp hål för huvudet.


Vill du ha en bredare (lägre ärmar) måste man köpa två längder tyg...


Sy ihop axelsömmarna, sidosömmarna, fålla ärmhål och fållen. Halshålet kan göra på olika sätt; sy en list, en spets eller en infodring som jag gjorde...


Hoppas ni förstår!? ...om inte hjälper jag gärna till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar