söndag 17 juni 2018

Scoutläger



Trött men otroligt nöjd sitter jag nu i bussen på väg hem från Kåtan (Finlandssvenska scouters stuga i Lappland, Muonio). Bussen är fylld med ett härligt gäng spejarscouter (tonåringar), känner mig som en del av denna "familj"



Vi tillbringade några dagar vid stugan, men vårt huvudmål var vandring. Vandring i fjällen med full packning.


Om jag njöt?! Titta bara på bilderna, de får tala för sig...


Pga. vissa omständigheter kunde jag inte starta vandringen från början men hakade på/mötte upp resten av gruppen senare.









Min/"lilla gruppens" vandring gick från Vuontispirtti via Montellinmaja över Lumikero (662 möh) och ner till Suaskuru där vi slog upp vårat läger för natten...hade bara lite svårt att somna för solen som bländande mig klockan 22 ;-)





Följande förmiddag återförenades vi med resten av gänget, åt lunch och vände tillbaka över Lumikero, förbi Montellinmaja och slog läger vid Nammalakuru.







Vi vaknade tidigt i regn och blåst. Spejarna fick välja den kortare eller längre vägen "hem"...jag valde den längre. Vandring sträckte sig från Nammalakuru till Pallastunturin luontokeskus, med en avstickare upp på Taivaskero (808möh). Fick senare höra att det blåst 15m/s och 20 m/s i byarna uppe på toppen...


Det har varit en avkopplande vecka och jag känner mig till freds...ett lugn i själen och härliga minnen.


Tack scoutkamrat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar