onsdag 24 september 2014

Spanien 3

Äntligen har jag fått sista delen av resan skriven, började nog redan på resan men så har det varit fullt upp...Bara jag får tid att se på alla bilder jag tagit så skall jag göra en bildkavalkad...

...ja, jag blev väl senast där när vi skulle ta en ca två kilometers strandpromenad till restaurang Can Laury i hamnen?! Vi fick avnjuta en ljuvlig skaldjurspaella med ett passande vitvin och förstås var det en cava och tapas till förrätt och så en sorbet till efterrätt. När vi ätit och druckit traskade vi "hem" genom natten i lyktornas sken med havets brus intill oss...stannade till vid en bar osv... På onsdag förmiddag var första gången vi på riktigt var "turister"...vi besökte Mantserrat (=de sågtandade bergen), åkte linbana upp till ca 1000m höjd där det tidigare bara funnits ett kloster men nu var det en riktig turistfälla... Utsikten var fantastisk. När vi "turistat" klart var det dags för den dagens vingård. Alla vingårdar vi besökt har haft något "speciellt"...men Can Rafols dels Cans...tog nog "priset" inte för deras viner men själva vinkällaren...man kom till en gård som vilken annan som helst, men sedan fick man höra deras filosofi att allt skulle vara så naturnära som möjligt...och källaren var minsann det. Bakom den gamla gården öppnades tjocka stendörrar och ingrävt i marken fanns en väldigt stor anläggning (jag fick själv lite James Bond fiilis) i betong och berg och högteknologi. Torsdag var  Cavadag vid besökte Juve'y'camps och Freixenet, smakade, tittade på bubblorna osv. Torsdagen var också sista dagen på den gemensamma resan och den firade vi på Michelin restaurangen El Celler de Can Roca i Barcelona. Jag och Janne stannade sedan en extra natt i Barcelona, så vi fick en liten glimt av staden också.
Så kort vill jag till sist säga att vi haft en väldigt lyckad resa. Tack till alla som var med och ett ännu större tack till mamma och pappa som tog hand om barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar