måndag 29 september 2014

Muminmamma...

Kyrkoby skola hade öppet hus på fredagen och då fick man följa med på barnens lektioner... Jag var bl.a. med på Edvins modersmålslektion, det var skoj att få se hur de jobbar. Den här lektionen fortsatte det med Mumin temat de haft hela veckan Till uppgift fick de att fundera på vilken mumin karaktär de själva mest påminner om och varför och så skulle de skriva ner det i sitt häfte... Jag blev själv helt intresserad av uppgiften och började fundera  på vem jag mest påminner om?! Så här spontant kom Muminmamman som först i mina tankar, för jag måste erkänna att jag inte känner till så hemskt många karaktärer, men så tänkte jag att inte är jag så snäll och duktig som Muminmamman och även om jag är ganska lugn så kan jag bli arg och skrika ibland... Har haft uppgiften i tankarna hela veckoslutet och idag har jag lite "googlat" och läst om de olika mumin karaktärerna.

Så här står det på Wikipedia (jag vet att ni tänker att man inte skall lita på det, men det här kanske inte är så allvarligt);
"Muminmamman - Mumintrollets ansvarsfulla mor och Muminpappans maka. Hon är lugn, vänlig och förståndig och går ofta i randigt förkläde och bär alltid på sin svarta handväska. Som mamma är hon inte särskilt sträng och brukar tillåta Mumintrollet och Sniff att göra det mesta såvida det inte skadar någon. När de ger sig ut på äventyr ser hon dock till att de har med sig allt som behövs och lite till. Rosor är hennes stora passion, hon ägnar mycket tid åt trädgårdsarbete och när hon i boken Pappan och havet inte kan göra det så börjar hon måla blommorna istället."

...visst kan jag känna igen mig i det mesta...ansvarsfull, maka, lugn, vänlig. Randigt förkläde har jag inte...men trivs i köket, handväska som rymmer allt familjen behöver, inte särskilt sträng och tycker barnen skall få prova på det mesta. Jag vet inte hur många gånger fått höra att skall du ha med allt det här eller om jag någon gång kunnat hålla mig från att packa med allt...var är? hur har du tänkt? papper? vatten? osv. Ja, för trädgården skulle jag vilja ha mycket mera tid... Ett handarbete finns alltid i handväskan ifall det blir lite extra tid... Jag hoppas alla vänner känner sig lika välkomna till oss som till muminhuset.

Jag hittade ingen annan karaktär som jag kan likna mig med när jag idag försökte läsa om alla,...borde vara någon som kanske inte alltid är så ordentligt, ibland kan skrika till, göra allt lite i sista minuten... Jag får nöja mig med att vara Muminmamma...

Vilken mumin karaktär är du?

Ps. Bilden har Alina ritat förra veckan...passande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar