söndag 6 juli 2014

Mannaminne



Under vår semestertripp besökte vi Mannaminne, en plats som för endel kan verka som en soptipp och för andra en skattkammare. Där fanns allt mellan himmel och jord, allt från flygplan till fisknät och då menar jag faktiskt allt.



Det är paret Åberg som börjat samla på sig skatter/skrot och nu finns deras samling, som ständigt utökas, öppen för alla mot en liten inträdesslant som används till nya saker. Jag fick mig en liten tankeställare när jag läste på en skylt där; att det finns hur mycket saker som helst att ställa ut från 1800 talet och början av 1900 talet, men om man vill finna nyare saker får man söka med ljus och lykta...tänk så många intressanta ting vi tycker är skräp och slänger på soptippen. Som t.ex. i en vitrin där fanns gamla mobiltelefoner pekade jag på en och berättade för mina söner att en sådan var min första mobiltelefon med sim-kort stort som ett bankkort kunde de inte tro att det var sant. En annan intressant grej för barnen var en för min generation helt vanlig skrivmaskin...



Efter besöket på Mannaminne har "skräpet" fått en liten annan betydelse för mig. Tänk så många fina saker och erfarenheter våra barnbarn blir utan i och med att vi lever i en slit och släng tid. Jag tänker på hur glad jag varit för småsaker som min mormor sparat, som berättar om tiden då hon var ung.Tidigare har jag alltid förundrat mig över min fars sparade "ifall man behöver" och min bror brukar kalla honom för museiföreståndaren men kanske vi en dag hittar riktiga skatter i hans samling och får tacka honom för det.

På väg till jobbet idag fick jag en idé, skulle jag ha extra utrymme skulle det vars skoj att rekonstruera olika vardagssituationer från olika årtionden. Det skulle finnas kläder, möbler, tyger, servis, datorer, hushållsmaskiner osv. Men nu har jag inte extra utrymme så jag får fortsätta min utrensning som jag påbörjat och förhoppningsvis göra någon annan glad och kanske harma mig själv någongång senare i livet. Vet ni någon som samlar in, eller vart man kan skänka alla dessa prylar och kläder? Skulle gärna vilja att det kommer till någon som verkligen behöver dem i stället för att de hamnar på soptippen. En del förde jag redan till Frälsningsarméns insamling men det finns mycket ännu...

...tänk så mycket saker man har.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar