måndag 27 maj 2013

Skall man njuta eller gråta?



Maskrosor i all ära! Enligt mig jätte vackra när de blommar, men sedan... I år tycker jag man sett många underbart färgsprakande hav av dessa gula (fula?) ogräs. Inte minst hemma på vår gräsmatta...

 

Bedöm själv är det vackert eller...? Skulle det inte föreställa en gräsmatta så skulle det vara det. Nåja, jag beslöt mig i alla fall för att gå mot attack, men kom inte långt på ett veckoslut...men tröstar mig med att varje jag drar upp är en mindre som fröar sig (hoppas jag åtminstone).


Vad jag skulle ha gjort utan denna fiffiga "maskrosplockaren" vet jag inte...Knäna och ryggen skulle säkert vara sjuka och rötterna skulle ha brustit och blivit kvar i jorden... Jag minns att jag för något år sedan skrattade när en kollega (som just hade flyttat till ett bostadsområde) berättade att alla grannfruar hade en sådan här manick och att hon också hade köpt en sådan. 





Jag tar tillbaka skrattet...trampar på, bryter sakta och "skjuter" i väg maskrosen i ogräskorgen...Några tusen till...

Fotografen till dessa foton (och ett tiotal till), en med en annan inställning en jag till maskrosorna i vår gräsmatta.

1 kommentar:

  1. Du har nog tålamod som orkar dra upp alla de där. Här blir det också bara mer o mer maskrosor, men än så länge kör vi över med gräsklipparen.

    SvaraRadera