onsdag 6 mars 2019

Fastlagstisdag...

...jag tror att det här är den bästa tisdagen på hela året (för i år har jag födelsedag på en söndag), det är ju Fastlagstisdag! 
Vi vaknade med en temperatur på omkring noll (tror att det är andra gången på hela vintern) och solen sken så vädret är ju som det bör men det är bara en liten detalj som fattas nämligen snön...för att få det optimala fastlagsvädret.
Men lyckligtvis behövs det inte snö för att baka fastlagsbullar!



Mmmm....

Jag ids inte ställa den klassiska frågan om det skall vara sylt eller mandelmassa i fastlagsbullen!? för det är ju självklart att det skall vara mandelmassa!

Jag hade en förutfattad mening om att man säkert inte hittar mandelmassa här i butiken (det finns nog, såg sedan...) och började därför leta recept...

Varför har ingen tidigare berättat åt mig att det är så lätt att göra mandelmassa??? Jag har trott att det är något svårt och dyrt och näst in till "heligt", så har aldrig ens ägnat mig tanken åt att ta reda på hur man gör. Jag minns när jag var liten och någon reste över till Sverige "beställde" mamma alltid mandelmassa...



Jag gjorde min mandelmassa på 200g mandelmjöl + 200g florsocker och 2 äggvitor...
Blev super god!



Här passar det att fråga; Vad väger mera 400g (200+200) mandelmjöl-socker eller 400g mandelmassa? Hi, hi...



Hur brukar du "bygga" din fastlagsbulle? 
Jag brukar gröpa ur bullen och blanda inkråmet med mandelmassan och en skvätt grädde...sedan fyller jag bullarna med blandningen, spritsar på vispgrädden och lägger locket på. Färdiga att avnjutas!



Syndigt gott!


2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott på födelsedagen <3. Har aldrig tänkt på att man kan göra egen mandelmassa men det där verkade ju busenkelt... värt att pröva... Ha det så bra.

    SvaraRadera
  2. Tack, tack (i förskott...den kommer först i april). Kan verkligen rekommendera mandelmassa! Kram

    SvaraRadera