fredag 23 januari 2015

Tårtkalas




I senaste inlägget utlovade jag tårtkalas åt mina vänner...och tårtkalas blev det. Det var jätte skoj med så många vänner samlade... och alla hittade säkert någon favorit bl.a. tårtorna. Det fanns att välja mellan smörgåstårta, kinuski-, prinsess-, cheese-, choklad-, men mocca-marängtårtan verkade ändå vara de flestas favorit. Därför vill jag dela med mig av receptet här;


Frusen moccamarängtårta

Maräng bottnar

4 äggvitor
2dl socker
75g mandelkross

Vispa äggvitan tills den bildar skum, tillsätt sockret och fortsätt vispa tills den är "stadig". Rör försiktigt ner mandeln (spara lite till att dekorera översta lagret). Rita fyra cirklar (c.15-17cm i diameter på bakplåtspapper (2+2)) och bred ut marängen i dem, strö mandel på en (den som blir överst på tårtan). Grädda 1,5h i 125 graders ugn.

Moccafyllning

4 äggulor
4msk socker
2dl mjölk
1,2dl starkt kaffe
2msk majsstärkelse
1tsk vaniljsocker
25g smör
2dl vispgrädde

Mät upp äggulor, socker, mjölk och kaffe i en tjockbottnad kastrull. Vispa i majsstärkelsen och värm till kokpunkten under omrörning. Då blandningen kokar ta bort från spisen och blanda i
vaniljsockret och smöret. Låt svalna, rör om emellanåt så det inte bildas ett skinn på. Vispa grädden och rör försiktigt ner i den kalla krämen. 

Dela sedan fyllningen i tre lika delar. Varva marängbottnar och fyllning, gärna i en form med löstagbara kanter för det finns en risk att krämen rinner. Låt stå i frysen minst fem timmar. Ta fram en timme före servering.

Jag önskar ett trevligt veckoslut till alla mina läsare! Själv skall jag jobba.

1 kommentar:

  1. Wow så många tårtor! Verkligen ett ljuvligt tårtkalas!

    SvaraRadera