onsdag 4 september 2013

Muuu...

Idag ringde väckarklockan klockan fem (men jag hade redan vaknat halvfyra...), jag steg upp, klädda på mig och var färdig för att möta en spännande, lite annorlunda morgon...Hoppade i bilen, körde i mörknet iväg till min syster, hennes Chrisse och deras ladugård...har i flera år sagt att det skulle vara roligt att vara med och uppleva deras jobb...men som vanligt har det aldrig blivit av förrän idag.


Där började dagen med att gå och ropa in kossorna från grönbetet; kudisar, kudisar, kom, kom kom... gick min syster och ropade och sakta men säkert började en efter en komma in till ladugården. På mig glodde de bara och undrade vad jag var för en typ. När alla var inne på sina egna platser, delades det ut mat och hö åt dem. Värmen av djuren, doften av ko och hö spred sig...det kändes så härligt på någotvis... Alla kor har sitt eget namn och tilltalas med det...min syster krafsar dem lite på huvudet när hon går förbi...ber Alva flytta sig lite åt sidan eller Volvo att stiga upp...När alla har fått mat börjar Chrisse att mjölka korna...snart hörs ett rytmiskt ljud från "mjölkningsmaskinerna" och man ser vit mjölk pumpas vidare till en stor tank. Jag hjälper till med att breda ut boss åt kalvarna, ge mat åt oxarna, lära en liten kalv att dricka mjölk från ett ämbar, mocka skit osv. 


Hand efter som korna var mjölkade fick det gå ut igen till sin hage och "tugga och glo som en vanlig ko" (som Kråkan i MammaMu säger)...vi hade lite att städa undan i ladugården ännu och så klockan nio var ett arbetspass avklarat.


Tack till Katarina och Chrisse som lät mig få vara med om denna morgon! En fantastisk upplevelse! Jag lyfter på hatten åt er och alla andra mjölkbönder som ser till att vi har mjölk i butiken...inget lätt jobb må jag då säga.

2 kommentarer:

  1. Åh så rörande härligt det låter. Förstår att inte verkligheten är lika romantisk, men det låter och ser fint ut i text och bild i alla fall.
    Jätte fint tycker jag också att det finns människor som tar hand om djur och jord. :)

    Vi hade så skoj som barn också då vi var i ladugården du och jag och några andra. Var så roligt att mata kossorna, mjölka och leka kurragömma bland höbalarna. Något mina barn också borde få göra idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också den tiden med glädje när vi "var små" och fick hjälpa till i ladugården. Visst var den här morgonen härlig men jag behövde ju inte tillbaka på eftermiddagen, nästa morgon osv.

      Radera