söndag 23 augusti 2020

Mormors äpplen...



När jag tänker på mormor - är det första som kommer fram ÄPPLEN och doften av dem i hennes farstu, doften av nybakad äppelkaka i hennes kök och sedan kan jag se framför mig henne - där hon sitter vid bordsändan och skär äpplen i tunna tunna skivor med en kniv som är väst så många gånger att den knappt har någon egg kvar.

Så här i äppeltider så möttes man av äpplen i pärtkorgar redan ute på trappan, sedan inne i farstun...alla noggrant plockade och sorterade. Allt togs tillgodo. Hon saftade/mustade, syltade och mosade, frös ner skivor och bakade kakor...

Idag när jag stod och kokade äppelmos kom jag att tänka på att mormor kokade "vanlig" äppelmos men också "fin äppelmos" - den gjordes på skalade äpplen (om jag förstått rätt).

Barnen bad här om dagen "gamla mommos" äppelpaj och då menade de den här. Jag har tidigare delat med mig receptet, så det hittar ni här .

Prova...jag tror inte du blir besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar