onsdag 11 februari 2015

Inskrivningen...

Jag kan inte tro att det är sant, vår lilla Alina skall börja förskolan i höst... Känns vemodigt att dagistiden är förbi för vår del, att alla barnen blivit så stora... Ärligt talat saknar jag småbarn...men är glad för min stora barn och visst är det skönt när barnen blir äldre.

Alina väntar så på att få börja förskolan, frågar med jämna mellanrum att när är det dags!? Tyckte det lät så härligt då en pojke på inskrivningen sa " efter solen börjar vi förskolan". Vi får hoppas vi skall få mycket sol innan det är dags att packa ryggsäcken!

Det som skrämmer mig mest är den nya lagen eller vad det nu är... Enligt den så skall förskoleeleverna ta sig själv till förskolan...för Alinas del betyder det att hon skall gå en kilometer till busshållplatsen, ta sig över vägen som klassas som farlig väg, åka buss några kilometer, stiga av och gå c.500m till förskolan. Efter förskoledagen skall fröken gå genom byn en knapp kilometer stå och vänta på bussen med alla andra hög- och lågstadieelever, hoppas hon kommer på rätt buss (där går flera) och sedan efter att hon stigit av bussen gå en kilometer hem. Detta utan någon vuxen, (men föräldrarna är ansvariga?)... Enligt kommunen är en femårig mogen för det nu, annat var det för fyra år sedan då pojkarna gick i förskola då hämtades de från trappan med taxi och släpptes inte av om inte en vuxen var emot dem. Tiderna förändras! Säkrare tider kan man undra? Jag är inte alls orolig för förskolan, men jag är orolig för alla fem-sex åringar som skall ta sig till och från förskoleundervisningen!

Ta gärna ställning till det här! Är det bara jag som är hönsmamma? Ärligt talat,  jag är rädd!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle inte heller vilja eller våga låta förskolebarnet göra allt det du beskriver. Finns det alltså inte längre möjlighet att få morgon- och eftermiddagsvård?

    SvaraRadera
  2. Visst finns det morgon - och eftermiddagsvård...men Alina behöver inte det alla dagar. Jag vet sådana som valt det, fast de egentligen inte behöver men bara för att de inte kan garantera att de själva kan hämta alla dagar klo 13. Visst, jag kan köra, men jag tycker det är oansvarigt från samhällets sida att sex åringarna skall klara sig själva.

    SvaraRadera